De Medici's bezaten een ongelooflijk optimisme; zij geloofden dat intellect verenigd met schoonheid, de wereld kon verbeteren. Dante's opmerking: ''Luce intellettual, piena d'amore'' (het licht van de geest dat met liefde onthult, verheldert en verwarmt) is een uitstekende beschrijving van hun, nieuwe, lucide stijl. Drie generaties lang bevonden beeldhouwers, architecten en schilders zich in gezelschap van dichters en filosofen. Ideeën waren niet zo gemakkelijk visueel weer te geven en men maakte ze wat minder vaag door ze te personifiëren. In de Renaissance drukten ze de basisideeën van hun filosofie uit door middel van figuren uit de klassieke mythen en legenden. Er werden schilderijen van Venus en Lente gemaakt, louter voor de morele en intellectuele vorming van een Medici-telg. Hiernaast ziet u een portret van Marsilio Ficino. Het is een detail uit ''De engel verschijnt aan Zacharias'' van Ghirlandiao gemaakt in Cappella Tornabuoni, Santa Maria Novella uit 1486-90. De humanist Ficino schreef aan Lorenzo di Pierfrancesco de' Medici, een neef van Lorenzo il Magnifico, dat hij altijd zijn blik op Venus moet houden, dat is op ''Humanitas'', menselijkheid, een deugd die vele deugden omvat. Bekend is verder dat Ficino van oordeel was dat niets zo goed in staat is een jeugdige ziel in liefde voor de deugd te ontsteken als een zichtbare verbeelding van de schoonheid.
Florence als een stad van de geest. De geest van mensen en werken die zij tot stand brachten.
Klik voor meer informatie op: ''hoe abstracties te verbeelden''.