Omstreeks 1400 nam met de aristocratisering ook de invloed van families op de iconografie toe, eerst door toedoen van de Strozzi's, daarna door de Medici's. Onofrio Strozzi stichtte een opmerkelijk grote kapel in de Santa Trinità waar hij begraven wilde worden. De familie Strozzi wist het beeld in deze kapel te bepalen. Het was een prettige coïncidentie dat de heilige aan wie de kapel gewijd was, Nicolaas, zowel voor de orde (de vallombrozen) als voor de stichter van betekenis was. Onofrio bestelde een Kruisafname bij Fra Angelico. Zijn zoon zette na Onofrio's dood de opdrachtverlening voort. Op de sokkel, door Lorenzo Monaco geschilderd, verscheen het leven van Nicolaas. De reddingsactie van Nicolaas op volle zee was een eerbetoon aan Onofrio, die voor de Florentijnen succesvolle zeeslagen had geleid. Het graf van de overledene werd op een prominente plaats aangebracht, onder een boog in een wand die de Strozzikapel scheidde van de rest van de sacristie. Met het monumentale graf was de inrichting niet voltooid. In 1423 bestelde Palla Strozzi bij Gentile da Fabriano een uitzonderlijk kostbaar altaarstuk (nu in het Uffizi museum). Op het hoofdpaneel werden Onofrio en Palla Strozzi geportretteerd temidden van het gevolg van de Drie Koningen. Zo werden de sociale pretenties van de familie zichtbaar gemaakt door wapens, inscripties, graven, portretten, de hoofse voorstelling en de dure uitvoering van de kapel (bron: Kunst, macht en mecenaat, Bram Kempers 2008).
Op bijvoorbeeld de marmeren treden naar de altaar zijn familie-emblemen ingelgd van kronen en palmtakken. Deze symbolen werden aan de familie geschonken door de koningin van Napels.
(detail trap met kroon en palmtakken, foto wikipedia)