Een giraf als nieuwe visuele ervaring



Op een van de fresco's die Domenico Ghirlandaio in de Tornabuoni kapel van de Santa Maria Novella schilderde, staat een giraf afgebeeld (zie bovenstaande foto's). Deze giraf heeft hij in de tuin van Lorenzo Il Magnifico zien staan.

Lorenzo heeft in 1486 een giraf uit Afrika in Florence binnengebracht. Het was de eerste giraf in Europa. Het was een sensatie. Mede beïnvloed door het Renaissance-denken keken de mensen met nieuwe ogen naar de exotische dieren. In het algemeen was er een grote vraag naar nieuwe visuele ervaringen. De mensen vonden het fantastisch om naar het onverwachte te kijken. Vooral naar monsters, wonderen en andere ongewone dingen. Dit soort vermaak stamt eigenlijk uit de Romeinse tijd. Een favoriet tijdverdrijf was toen bijvoorbeeld om beren tegen luipaarden te laten opnemen of tijgers tegen parkieten met afgeknipte vleugels. Toen Paus Pius II in 1459 Florence bezocht besloot de stad deze traditie te doen herleven. De straten naar Piazza della Signoria waren voor die gelegenheid afgesloten en er werden leeuwen losgelaten in een geïmproviseerde arena. Vervolgens werden daar wolven, wilde zwijnen, paarden, stieren en Corsicaanse honden losgelaten. Een giraf was ook aanwezig in de vorm van een immense etalagepop. Binnen het dier waren twintig jonge mannen verborgen. Hun taak was om te proberen de leeuwen uit te dagen voor een aanval. Ondanks hun inspanningen eindigde het spektakel in een mislukking en werden ze door de menigte uitgejouwd. De leeuwen hadden geen honger...