Pietro da Cortona in de Mezzanini della Mulatta

De opoffering van Noah, Pietro da Cortona,
Mezzanini della Mulatta Palazzo Pitti (ca. 1647)
(foto: Soprintendenza BAPSAE di Firenze Pistoia e Prato)

Reconstuctie (tekening) Nymphaeus, Mezzanini della Mulatta
(foto: Soprintendenza BAPSAE di Firenze Pistoia e Prato)

Pietro da Cortona bracht de Romeinse barok naar Florence en Luca Giordano ging de confrontatie aan met de barok van Pietro da Cortona. Dit is prachtig te zien in de kerk Santa Maria Maddalena dei Pazzi. Giordano was echter een uitzondering. De stijl van Da Cortona sloeg nooit aan bij de Florentijnse schilders, die de traditie van de maniëristische stijl uit het eind van de 16de eeuw doorzetten. De mooiste schilderingen in Palazzo Pitti werden tussen 1637 en 1640 door Da Cortona in de ''Salla della Stufa'' gemaakt. In 1644 gaf Giovan de Carlo de' Medici opdracht de linker vleugel van zijn appartement in Palazzo Pitti te decoreren. Het appartement bestond uit twintig kamers, waarvan twee tot 1647 ook door Da Cortona zijn beschilderd. Salvatora Rosa overigens beschilderde vier lunetten. Deze kamers worden ook wel ''Mezzanini della Mulatta'' genoemd. De kamers werden gebruikt voor een gesprek en voor vermaak. Niet alleen werden de kamers versierd met fresco's en prachtig stukwerk, ook werden er fonteinen, een Nymphaeum en ''grotta'' aangebracht. Tijdens een restauratie werd de Mezzanine gescheiden van de aangrenzende kamers en vielen deze in vergetelheid, totdat deze weer werden herontdekt in de jaren '60 van de vorige eeuw door Marco Chiarini en Karl Noehles. De fresco's, het stukwerk en de Nymphaeum waren zwaar beschadigd door vocht en verwaarlozing. De niche en de fontein van de Nymphaeum waren onherstelbaar beschadigd. Gelukkig zijn hiervan nog tekeningen bewaard gebleven. Pas in 1999 zijn de noodzakelijke restauraties begonnen (zie: Soprintendenza BAPSAE di Firenze Pistoia e Prato). De kamers zijn alleen op bepaalde dagen in het jaar te bezichtigen.